Picture of the author
Comma
استفتا
سوال ۱۲۵۷۲ -- مسائل مستحدثه / عزادارى / تعزيه و شبيه‏خوانى /

بسمه تعالى در عزادارى حضرت ابا عبدالله‌ الحسين ـ ارواحنا فداه ـ در شهر ما شوشتر از زمان قديم الى زماننا هذا هميشه رسم بوده كه همه ساله روز عاشورا عموم مردم عزادار با دسته‌هاى سينه‌زن و زنجيرزن و ازدحام عجيبى، به امامزاده عبدالله‌ كه در جنوب شهر واقع است رفته و در آن‌جا به عزادارى مشغول شده و شبيه درآورده‌اند و صداى گريه و ضجه و ناله‌ها به فلك سركشيده است. اكنون همان افراد كه مزاحم سينه‌زنان مى‌شوند، باز مزاحم عزاداران و شبيه درآورندگان مى‌شوند، آيا اين افراد حق مزاحمت و جلوگيرى ايشان را دارند يا ندارند؟

جواب

۱. بسمه تعالى، شبيه‌خوانى اگر مشتمل بر محرمات شرعيه نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانع ندارد، اگرچه بهتر است به جاى آن روضه بخوانند.