بسمه تعالى 25 / 10 / 1361 محضر مبارك حضرت آيت الله العظمى امام خمينى، رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، ارواحنا فداه، سلام عليكم، اما بعد: 1. اگر زادگاه انسان محلى باشد كه در آنجا دو نفر نمازگزار نباشد و بر مبناى رسومات مخالف اسلام زندگى كنند و انسان نتواند آزادانه عبادت نمايد و يك توضيح المسائل پيدا نشود ولى خودشان را از پيروان اسلام مىدانند، انسان مىتواند در آنجا زندگى كند و يا با آنجا رابطه داشته باشد؟
2. اگر پدر و مادر انسان در زادگاهى كه در سؤال اول ذكر شد زندگى كنند و نه خودشان عبادت نمايند و نه تمايل به فراگيرى احكام اسلامى داشته و نه فرزندانشان را بر طبق موازين اسلامى تربيت نمايند و بعد از گذشت چهار سال از پيروزى انقلاب اسلامى آن را تأييد نكنند، چقدر وظيفۀ اطاعت از اينگونه والدين به عهدۀ فرزند مىباشد؟ آيا مىتواند در منزل آنان بماند يا قطع رابطه نمايد؟
3. تأمين معيشت چنين خانوادهاى و سرپرستى نمودن آنان مقدم است يا رفتن به جبهۀ جنگ؛ در صورتى كه پدر و مادر راضى نباشند؟ و فرزند مىتواند از حقوق خويش به اين خانواده كمك مالى نمايد؟
4. آيا مىشود با افراد فاميل و پدر و مادر كه نماز نمىخوانند رابطه داشت و به منزل آنان رفت و آمد كرد؛ و به پدر و مادرى كه معتاد به مواد مخدر (ترياك) باشند كمك مالى نمود؟
5. طبق مسأله 2472 توضيح المسائل جنابعالى، «اگر زنى بچه دختر خود را شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مىشود». اگر بر اثر بىاطلاعى از مسأله، تقريباً 20 بار شير داده و بعد از اطلاع، نداده باشد چه حكمى دارد؟
۱. بسمه تعالى، اگر نمىتواند در آنجا به وظايف شرعيهاش عمل كند، بايد از آنجا برود.
۲. بسمه تعالى، بايد قطع رحم نكند؛ ولى در وظايف شرعيه، اطاعت پدر و مادر [لازم] نيست و بايد شخص به وظيفهاش عمل كند، هرچند پدر و مادر راضى نباشند.
۳. بسمه تعالى، به پدر و مادر احسان كند و اگر فقير هستند و فرزند تمكّن دارد، بايد مخارج آنها را بدهد. و در خصوص رفتن به جبهه، بستگى به نياز جبههها دارد و تشخيص آن با مسئولين است.
۴. بسمه تعالى، رابطه و كمك مانع ندارد؛ بلكه قطع رحم جايز نيست و آنها را ارشاد نمايد.
۵. بسمه تعالى، حرام مىشود؛ مگر آنكه شرايط معتبره در شيردادن ـ كه در رساله هست ـ موجود نباشد.