Picture of the author
Comma
استفتا
سوال ۱۰۰۱۲ -- کتاب نكاح (ازدواج) / احكام ازدواج / احكام نگاه / لمس و شنيدن / حجاب و پوشش /

بسمه تعالى خدمت رهبر و بنيان‌گذار جمهورى اسلامى ايران اين جانب دخترى هستم 18 ساله كه يك سال است حجاب گذاشته‌ام و امسال ديپلم گرفته‌ام و نمى‌خواهم چه از نظر نيايش با خداى متعال و چه از نظر خدمت به مسلمين عقب بيفتم. احساس مى‌كنم احتياج وافرى به نصايح انسان‌ساز شما دارم.

ضمن اين‌كه از شما تقاضا دارم چند نصيحت براى چنين شخصى كه احساس گناه مى‌كند و خود را شرمنده‌ترين انسان‌ها پيش خداى تبارك و تعالى مى‌داند بفرماييد، سپس به چند سؤالى كه از شما دارم پاسخ عاميانه بدهيد تا متوجه فرمايشات شما بشوم.

1. آيا كار كردن من در سازمان‌هاى دولتى يا نهادهاى انقلابى از نظر اسلام درست است يا نه؟ علت كار كردن من در اين سازمان‌ها جهت خدمت به مسلمين و همچنين خريد وسايل لازم براى خودم از حقوقى كه دريافت مى‌دارم مى‌باشد. (البته ميزان حقوق هرچه باشد مى‌پذيرم، لازم به توضيح است كه من هنوز كارى نكرده و كارى هم نگرفته‌ام).

2. جهيزيه‌اى كه در حال حاضر مورد رضاى خداى تبارك و تعالى مى‌باشد و اسلام آن را حلال بداند، چه مى‌تواند باشد؟ آيا يخچال، كولر، بخارى، ظرف چينى، اجاق گاز، فرش، گلدان و... مى‌تواند جزو جهيزيه باشد و اين جهيزيه حلال باشد؟

3. آيا من كه هنوز ازدواج نكرده‌ام، مى‌توانم از حالا جهيزيه‌اى را كه اسلام قبول دارد، تهيه نمايم؟

4. از نظر اسلام چند درصد حقوق را مى‌توان براى خود در خانواده خرج كرد و چقدر را انفاق و چقدر را خمس و چقدر را مى‌توان پس‌انداز كرد؟ آيا اصلاً مى‌توان پس‌انداز كرد؟

5. آيا داشتن چند دست لباس از نظر اسلام اشكال دارد يا خير؟ و همچنين لباس‌ها ايرانى باشد؛ ولى اگر پارچه خواستم بخرم و پارچه خارجى بود و خودم هم بدوزم اشكال دارد يا خير؟

6. آيا اشكال دارد اگر چادر نماز روى پيشانى باشد سر روى مُهر بگذاريم؟ و همچنين در مورد خانم‌ها اگر كف پا برهنه باشد؟

جواب

۱. بسمه تعالى، اشتغال به كارهاى حلال با مراعات حجاب مانع ندارد.

۲. بسمه تعالى، هرچه مورد احتياج و تهيۀ آن براى جهيزيه متعارف است، مانع ندارد.

۳. بسمه تعالى، اشكال ندارد.

۴. بسمه تعالى، صرف حقوق مانع ندارد و اگر آخر سال چيزى باقى ماند، بايد خمس آن داده شود.

۵. بسمه تعالى، اشكال ندارد و بهتر است ميانه‌روى مراعات شود.

۶. بسمه تعالى، اگر چادر يا مقنعه بين پيشانى و مهر حائل شود، سجده صحيح نيست و پوشاندن كف پا لازم نيست.