عنوان :
...
کتاب :
...
منبع :
...
تاریخ :
...
گوینده :
...
مکان :
...
بسماللّه الرّحمن الرّحيم سلام بر دانش و دانشگاه و دانشگاهيانى كه چراغ راه هدايت و راهنماى ملت به سوى تعالى و سعادت و فضل و فضيلت مىباشند. سلام بر جوانان برومندى كه با سلاح علم در سرفرازى و اعتلاى كشور عزيز اسلامى كوشا، و در رسيدن به هدفهاى انسانى ـ اسلامى از هيچ زحمت و كوشش دريغ ندارند. سلام بر دانشجويان و استادانى كه در سالهاى طولانى اختناق با محروميتها و شكنجههاى روحى و جسمى مواجه، و با شجاعت و شهامت در مقابل استبدادها و قُلْدُريها ايستاده و تسليم قدرتهاى شيطانى نشدهاند. سلام بر عزيزانى كه در نهضت اسلامى و انقلاب بزرگ ملت در سختترين شرايط از محرومين و مستضعفين دفاع، و از تهاجم و يورش جنود ابليسى به مراكز علم و ادب نهراسيده و با آنان با فداكارى مقابله كردند. و سلام به همۀ قشرهاى دانشجو، از اطفال دبستانى و جوانان دبيرستانى و دانشمندان و استادان و دانشجويان دانشگاهى سراسر كشور، كه مكانهاى علمى و مقدس خود را به صورتهاى دژهايى مستحكم و سنگرهاى شكستناپذير درآورده، و از استقلال و آزادى ميهن عزيز خود دفاع نموده؛ و سنگرهاى شيطانى را با پشتيبانى ملت بزرگ در هم شكسته؛ و دشمن خونخوار را دفن كردند. اكنون اى خواهران و برادران و فرزندان عزيز اسلام! با باز شدن دانشگاهها و دبيرستانها و دبستانها در موضع حساس و سرنوشت سازى هستيد. و دشمنان اسلام و غارتگران كشور با توطئهها و نيرنگها مىخواهند در اين سنگر عظيم، كه اميد ملت و مركز سرنوشت كشور است، رخنه نموده؛ و با عمّال خود، شما را از راه خود ـ كه راه حق و راه محرومين و مستضعفين است ـ منحرف، و با اخلالگرى در مراكز علم، شما را از هدف بازدارند. لازم مىدانم نكاتى چند را با شما عزيزان در ميان گذارم، باشد كه قسمتى از ديْن خود را به اسلام و طبقۀ محروم و شما عزيزان ادا نمايم؛ و از زير بخشى از مسئوليتهاى خود نزد خالق و خلق بيرون آيم: وابستگى فكرى بزرگترين وابستگيها 1ـ همان طور كه كراراً تذكر دادهام بزرگترين وابستگى ملتهاى مستضعف به اَبَرقدرتها و مستكبرين؛ وابستگى فكرى و درونى است، كه ساير وابستگيها از آن سرچشمه مىگيرد. و تا استقلال فكرى براى ملتى حاصل نشود، استقلال در ابعاد ديگر حاصل نخواهد شد. و براى به دست آوردن استقلال فكرى و بيرون رفتن از زندان وابستگى به غير، بايد از خواب مصنوعى كه بر بعضى از قشرهاى ملت و خصوصاً طبقۀ دانشمند و متفكر و روشنفكر تحميل شده است، برخيزيد و خود را و مفاخر و مَآثر ملّى و فرهنگى خود را دريابيد. بزرگترين فاجعه براى ملت ما اين وابستگى فكرى است كه گمان مىكنند همه چيز از غرب[است]، و ما در همۀ ابعاد فقير هستيم، و بايد از خارج وارد كنيم. شما استادان و فرهنگيان و دانشجويان دانشگاهها و دانشسراها، و نويسندگان و روشنفكران و دانشمندان معظّم بايد كوشش كنيد، و مغزها را از اين وابستگى فكرى شستشو دهيد. و با اين خدمتِ بزرگ و ارزنده، ملت و كشور خود را نجات دهيد. بىاعتنايى به فتنهجويان 2ـ در آغاز باز شدن دانشگاهها و دانشسراها و دبيرستانها و دبستانها ممكن است اشخاصى يا گروههايى بخواهند با اسمهايى و تبليغاتى فريبنده در كار دانشگاهها اخلال كنند، و از رفتن سر كلاسها جلوگيرى نمايند. عزيزان دانشگاهى و محصِّلين ساير مدارس با بىاعتنايى و سردى با آنان مواجه شوند، و توطئه آنان را خنثى نمايند. و بدانند كه از اوّل انقلاب تاكنون، هم اينان بودند كه از مسير ملت جدا و در مسير طاغوت، و از انقلاب اسلامى بركنار يا بر ضد آن فعاليت مىكردند. هم اينان بودند كه از رفراندم مىخواستند جلوگيرى كنند. و هم ايناناند كه از رأى اكثريت قريب به اتفاق ملت سرپيچى مىكنند. اينان با ملت و مصالح كشور مخالف، و وابسته به شرق و غرب و رژيم سابق هستند. به تبليغ آنان گوش فرا ندهيد؛ و از آنان احتراز كنيد، همانند احتراز از طاغوت و رژيم طاغوتى. رمز پيروزى؛ اتحاد گروههاى دانشجويى 3ـ آنچه كراراً تذكر دادهام، و رمز پيروزى است؛ اتحاد گروههاى دانشجويى و تشكيل يك گروه اسلامى ـ ملى است در مقابل منحرفان كه كوشش دارند تفرقه بيفكنند، و شما جوانان عزيز را ـ كه اميد كشور هستيد و سعادت و ترقى ميهن بسته به فعاليت شماست ـ به تباهى بكشند و نگذارند در راه تعالى كشور قدم برداريد، و به علم و ادب ـ كه مايۀ پيشرفت و رهايى از استعمار و استثمار نو و كهنه است ـ اشتغال پيدا كنيد. و بايد بدانيد اختلاف و تفرقه سرچشمۀ تمام بدبختيها و اسارتهاست. ممكن است عناصر فاسدى در دانشگاه و ساير مدارس در بين جوانان ما نفوذ كنند و با برنامهاى حساب شده تفرقهافكنى كنند. لازم است با هوشيارى آنان را شناسايى كنيد و بشناسانيد، كه جوانان عزيز ما از توطئه آنان مطّلع شوند، و در راه خنثى نمودن آن كوشا شوند. كوشش در علمآموزى و كسب تخصصها 4ـ بايد كوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشتههاى مختلفه اساس فعاليت دانشجويان عزيز باشد؛ كه نيازمنديهاى ميهن به دست خود آنها برآورده و كشور ما با كوشش شما خودكفا شود. معالأسف در دوران گذشته اساس بر آن بود كه ما را در هر چيز وابسته كنند؛ و با ملت ما آن كنند كه دستش براى هر چيز پيش ديگران دراز باشد. شما عزيزان كوشش كنيد كه از اين وابستگى بيرون آييد و احتياجات كشور خودتان را برآوريد. و از نيروى انسانى و ايمانى خودتان غافل نباشيد، و از اتّكال به اجانب بپرهيزيد؛ و استقلال خود را در تمام ابعاد بيمه كنيد. و از هياهوى غرب و غربزدگان نهراسيد كه خداوند متعال با شماست. چگونگى برخورد باپيروان ساير مكتبها 5ـ اسلام دين مستند به برهان و متكى به منطق است؛ و از آزادى بيان و قلم نمىهراسد، و از طرح مكتبهاى ديگر، كه انحراف آنها در محيط خود آن مكتبها ثابت و در پيش دانشمندان خودشان شكست خورده هستند، باكى ندارد. شما دانشجويان محترم! نبايد با پيروان مكتبهاى ديگر با خشونت و شدت، رفتار و درگيرى و هياهو راه بيندازيد. خود با آنان به بحث و گفتگو برخيزيد، و از دانشمندان اسلامى دعوت كنيد با آنان در بحث بنشينند، تا تهى بودن دست آنان ثابت شود. و اگر آنان با جنجال و هياهو با شما مواجه شدند، از آنان اعراض كنيد؛ و با خونسردى بگذريد كه يكى از نقشههاى آنها آن است كه شما را به درگيرى بكشند و از آن استفادۀ غير مشروع كنند. ما با آزادى و منطق موافق، ولى اگر توطئه و خرابكارى باشد، تكليف ديگرى داريم. و از خداوند متعال خواستارم كه كار به آنجا نكشد. ضرورت تغييرات بنيادى در مراكز آموزشى 6ـ يكى از مسائل بسيار مهم در تمام دستگاهها، خصوصاً دانشگاهها و دبيرستانها، تغييرات بنيادى در برنامهها، و خصوصاً برنامههاى تحصيلى، و روش آموزش و پرورش است، كه دستگاه فرهنگ ما از غربزدگى و از آموزشهاى استعمار نجات يابد. اجانب، خصوصاً امريكا، در نيم قرن اخير كوشش داشتند و دارند فرهنگ و برنامههاى فرهنگى و علمى ما را از محتواى اسلامى ـ انسانى ـ ملى خود خالى، و به جاى آن فرهنگ استعمارى استبدادى بنشانند. فرهنگ زمان طاغوت، كشور ما را تا لب پرتگاه سقوط كشاند؛ و خداوند تعالى به داد اين كشور اسلامى رسيد، ولى بدون تغييرات صحيح بنيادى و تحول فرهنگى و علمى امكان تحول فكرى و روحى نيست. و بايد با كوشش همه جانبه از طرف دولت و رؤساى دانشگاهها و فرهنگيان و جوانان دانشجو به مقصود نزديك شويم؛ و ـ انشاءاللّه تعالى ـ از پيوستگى و وابستگى نجات پيدا كنيم، و كشور عزيزمان را نجات دهيم. لزوم پاكسازى مراكز فرهنگى ـ علمى از عناصر فاسد 7ـ از مسائل مهم، كه مقدمۀ اصلاحات است، پاكسازى همۀ مراكز، خصوصاً مراكز فرهنگى و علمى است. و بايد با شوراهايى مركب از اشخاص دانشمند، متعهد، و مؤمن به انقلاب، و پشتيبانى رؤسا و استادان و دانشجويان و معلمان، مراكز علمى و تربيتى از عناصر فاسده و خدمتگزاران و سرسپردگان به رژيم سابق تصفيه شود؛ زيرا تا اين عناصر ـ كه به طور خودكار در خدمت اجانب هستند ـ در سطح وسيع كشور، خصوص مراكز علمى و تربيتى، تصفيه نشوند، نخواهيم توانست از استقلال فكرى و درونى نجات پيدا كنيم؛ و در نتيجه نخواهيم توانست در هيچ يك از ابعاد مستقل باشيم. وحدت حوزه و دانشگاه 8ـ مراكز علمى و فرهنگى قديم و جديد و روحانيون و دانشمندان فرهنگى و طلاب علوم دينيه و دانشجويان دانشگاهها و دانشسراها دو قطب حساس و دو مغز متفكر جامعه هستند. و از نقشههاى اجانب كوشش در جدايى اين دو قطب و تفرقهاندازى بين اين دو مركز حساس آدمساز بوده و هست. جدا كردن اين دو مركز، و در مقابل يكديگر قرار دادن آنها، و در نتيجه خنثى كردن فعاليت آنها در مقابل استعمار و استثمارگران، از بزرگترين فاجعههاى عصر حاضر است. فاجعهاى كه ما و كشور ما را تا آخر به تباهى، و نسل جوان ما را ـ كه از زمرۀ زندهترين مخازن كشور است ـ به فساد مىكشد. اين توطئه شيطانى طاغوتى را، كه اكنون قشرهاى ملت و خصوصاً دانشمندان بيدار بدان توجه كردهاند، بايد با به كار بردن تمام تدبير و توان خنثى كرد؛ و راه تفاهم و اتحاد را هرچه سريعتر و سريعتر باز نمود. با وحدت اين دو قطب متفكر كشور عزيز به رشد واقعى و ترقى و تعالى حقيقى مىرسد. علما و دانشمندان اين دو مركز لازم است كوشش كنند در پيوند دادن اين دو قشر عزيز. و بايد بدانند كه نه دانشگاهى بدون روحانى مىتواند به استقلال برسد؛ و نه روحانى بدون دانشگاهى. عزيزان من! اگر اسلام را مىخواهيد و كشور را، به فرمان خداى متعال گوش فرا دهيد و اطاعت كنيد كه مىفرمايد: وَ أَطِيعُوااللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاَ تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ 1
اختلاف و نزاع، شما را به شكست مىكشد و قدرت را از شما سلب مىكند، و رنگ و بوى شما را در جوامع بشرى مىبرد. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِاللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا 2
. از خداوند تعالى توفيق همگان را در به ثمر رساندن جمهورى اسلامى و بپاداشتن عدل و قسط خواستارم.والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روح اللّه الموسوى الخمينى
عنوان :
کوشش اجانب براى زدودن محتواى اسلامى از برنامههاى فرهنگى و علمى
مرجع :
صحیفه امام (۱۰) صفحه ۱۰۲
مکان :
قم
تاریخ :
۱۳۵۸-۰۶-۳۱
مخاطبین :
(استادان، دانشجویان و دانشآموزان)