مصاحبهكننده: خبرنگار لبنانى نشريۀ «امل» ارگان جوانان حركة المحرومين سؤال: [در حال حاضر ميليونها مسلمان ايرانى بپا خاسته و براى سرنگونى رژيم شاه تلاش مىكنند و تاكنون هزاران نفر در مبارزه با ارتش و پليس كشته شدهاند. در اين حركت كه به قيادت شما سازمان يافته و رهبرى مىشود، محور اصلى مخالفت كجاست؟] جواب: بيش از پنجاه سال است كه شاه و پدرش، با اسلام كينهتوزى و دشمنى كردهاند. در هدْم اسلام كه تنها دين ضامن استقلال و آزادى كشور است كوشيدهاند و تمام حقوق ملت مسلمان، تمام آزاديها و حتى حقوق اقليتهاى مذهبى را نيز از ميان بردهاند. استقلال كشور بكلى از ميان رفته است و كشور را به سود خود و اربابانش واژگون نمودهاند. ما مىخواهيم و نيز مردم مىخواهند، ريشه و عامل اين فساد و تباهى را قطع كنند. بزرگترين عامل داخلى، شخص شاه و خانوادۀ اوست. رها شدن از قيد و بند بيگانگان، ضامن استقلال و آزادى كشور است. قيام مردم براى اين جهت است. ــ [برخى از لبنانىها، تبليغ مىكنند كه شيعيان لبنان در برابر ساير دولتهاى عربى كه از طوايف ديگر لبنان پشتيبانى مىكنند، بايد با دولت ايران كه به ظاهر يك دولت شيعه است، كنار آمده و همكارى كنند. چنين مطلبى را نه تنها در مورد شيعيان لبنان، بلكه در مورد شيعيان ساير مناطق عربى نيز تبليغ مىكنند. در اين مورد چه نظر داريد؟] ــ كسانى كه چنين مطلبى را تبليغ مىكنند، از اسلام و از اوضاع دنيا بىاطلاعند و يا نظر سوء دارند و مغرض هستند. كسى كه از اعمال شاه مطلع باشد، نمىگويد او يك قدرت شيعى است و بايد از او كمك خواست. همه مىدانند كه اين شخص، ايران را كه يك مملكت اسلامى و يك مملكت شيعى است مىكوبد. تمام مخازن آنها را به ديگران داده است و قتلعامهاى زياد كرده است. كسى كه از شاه حمايت كند، يا بىاطلاع است و يا خائن. ــ [چه انتظاراتى از مسلمانان لبنان داريد؟] ــ از مسلمانان لبنان انتظار دارم كه در قضيۀ لبنان با هم برادر باشند و با هم بر ضد ظلم قيام كنند و به اين نهضتى كه در ايران بپا شده به اندازۀ خودشان همراهى كنند و لااقل تبليغات كنند، همچنان كه مردم ايران تاكنون به آنها خدمت كرده است و آنان را در مصايبشان تنها نگذارده است. ــ [براى دفاع از تجاوزات مستمر اسرائيل، «اَمل» شهداى زيادى تقديم كرده است. براى جنوب لبنان چه توصيهاى داريد؟] ــ همه بايد متحد شوند و متحداً در مقابل اين جمعيت متجاوز بايستند و عمل كنند و دست غاصب او را قطع كنند. اصولاً اين تكليف همۀ مسلمين است كه «قدس» را آزاد كنند و شر اين جرثومۀ فساد را از سر بلاد اسلامى قطع كنند. ــ [چه اقداماتى راجع به امام موسى صدر 1
فرمودهايد؟] ــ در زمانى كه نجف بودم، تلگرافى به آقاى ياسر عرفات و تلگراف ديگرى به رئيس جبهۀ صمود 2
در سوريه نمودم. و اينجا هم وقتى سفير ليبى آمده بود راجع به ايشان صحبت كردم. اميدوارم هرچه زودتر ايشان به لبنان مراجعت نمايند و به مبارزاتشان عليه اسرائيل ادامه دهند. من از اين قضيه متأثرم و دعا مىكنم كه ختم به خير شود. ــ [به طورى كه مسبوق هستيد ساليان دراز بود كه اهل كتاب در كنار مسلمانان و با احترام متقابل زندگى مىكردند. با توجه به جنگ لبنان و نتايج آن، در اين مورد چه نظر داريد؟] ــ هركس از اسلام اطلاع داشته باشد، مىداند كه اسلام هيچ گاه در مورد اقليتهاى مذهبى و پيروان ساير مذاهب نظر سوء نداشته است، و هميشه با آنان با احترام رفتار كرده است. تبليغاتى كه خلاف اين مطلب را برساند، از اجانب و دشمنان اسلام است. ــ [مىدانيم كه صهيونيسم بينالملل، با برقرارى روابط نزديك با كشورهايى نظير ايران و نيز حمايت كامل از رژيم ايران، همواره توانسته است ايران را از اعراب در مبارزاتشان عليه اسرائيل جدا نگه دارد، در اين مورد چه نظر داريد؟] ــ يكى از جهاتى كه ما را در مقابل شاه قرار داده است، كمك او به اسرائيل است. من هميشه در مطالبم گفتهام كه شاه از همان اول كه اسرائيل به وجود آمد با او همكارى كرده است و وقتى كه جنگ بين اسرائيل و مسلمانان به اوج خود رسيده بود، شاه همچنان نفت مسلمين را غصب كرده و به اسرائيل مىداد و اين امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است. ملت مسلمان ايران هيچ گاه از اسرائيل پشتيبانى نكرده است و هميشه از اين بابت مورد ظلم و تجاوز دستگاه شاه قرار گرفته است. ــ [تحريكات مشكوك و حملات مستمرى وجود دارد كه روابط بين عرب و عجم و ترك و كُرد و... را تيره گرداند. چه راه حلى براى خنثى كردن اين توطئه پيشنهاد مىكنيد و در اين مورد چه نظر داريد؟] ــ كسانى كه اهل قلم و بيان هستند، بايد اين مسائل را براى مردم توضيح دهند و اسلام را به مردم معرفى كنند، و بگويند كه اسلام براى مليت خاصى نيست و ترك، فارس، عرب و عجم ندارد. اسلام متعلق به همه است و نژاد و رنگ، قبيله و زبان در اين نظام ارزش ندارد. قرآن كتاب همه است و اين تبليغات كه اين عرب است، آن ترك است و يا فارس يا كُرد، تبليغاتى است كه اجانب براى چپاول مخازنى كه در اين ممالك است رواج مىدهند كه مسلمانان را از هم جدا كنند. مسلمين بايد هوشيار باشند كه تحت تأثير اين تبليغات واقع نشوند. ــ [ابرقدرتها و وابستگان آنها نمىتوانند معنى استقلال را دريابند. در منطق سياسى آنها، هركس كه به يكى از آنها متكى نباشد، بلافاصله وابسته به ديگرى معرفى مىشود. اين امر در لبنان زياد به چشم مىخورد، امروز هم نظير آن را در ايران مىبينيم. با توجه به اين مطلب آيا رابطهاى بين حركت اسلامى شما و كمونيستها وجود دارد؟] ــ خير، رابطهاى وجود ندارد. ما همان طور كه امريكا را مورد حمله قرار دادهايم، شوروى هم مورد حمله است. براى ما فرقى بين شرق و غرب نيست. ما با اتكاى به خدا و ملت شجاع، استقلال واقعى را به دست مىآوريم. ــ [گفته مىشود كه سقوط شاه يعنى روى كار آمدن كمونيستها. آيا اين امر صحيح است؟] ــ خير، مردم آگاه ايران با تجربيات تلخى كه از كمونيستها به دست آوردهاند، هرگز به آنان مجال دخالت در سرنوشت خويش را نمىدهند. ــ [عدهاى تبليغ مىكنند كه فعاليت سياسى، از فعاليت دينى جداست. در اين مورد چه مىگوييد؟] ــ شعار سياست از دين جداست، از تبليغات استعمارى است، كه مىخواهند ملتهاى مسلمان را از دخالت در سرنوشت خويش باز دارند. در احكام مقدس اسلام، بيش از امور عبادى در امور سياسى و اجتماعى بحث شده است. روش پيامبر اسلام نسبت به امور داخلى مسلمين و امور خارجى آنها، نشان مىدهد، كه يكى از مسئوليتهاى بزرگ شخص رسول اكرم (ص) مبارزات سياسى آن حضرت است. شهادت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ و نيز حسين ـ عليه السلام ـ و حبس و شكنجه و تبعيد و مسموميتهاى ائمه ـ عليهم السلام ـ همه در جهت مبارزات سياسى شيعيان، عليه ستمگريها بوده است. و در يك كلمه مبارزه و فعاليتهاى سياسى بخش مهمى از مسئوليتهاى مذهبى است. ــ [در اكثر كشورهاى اسلامى موج روزافزونى در گرايش به مذهب به چشم مىخورد. چرا؟] ــ يكى گرايش بشريت به مذهب است كه دليل آن در احساس پوچى نگران كنندهاى است كه نسل امروز و فرار كردۀ از مذهب احساس مىكند. و از اين رو، مذهب را تنها پناهگاه خود مىيابد. و ديگر گرايش به اسلام است و آن به اين دليل است كه بشريت از مكاتب رايج زمان براى حل مشكل خود در زمينههاى مختلف زندگى، مأيوس شده است و با تلاشى كه دانشمندان و نويسندگان اسلامى كردهاند، جامعۀ بشرى را به اسلام به عنوان مكتبى كه مىتواند پاسخگوى همۀ نيازهاى بشرى شود، معرفى نمودهاند. ــ [در جمهورى اسلامى مورد نظر شما، اقليتهاى مذهبى چه نقشى دارند؟] ــ اسلام هميشه حافظ حقوق مشروع اقليتهاى مذهبى بوده و هست. آنان در جمهورى اسلامى آزادند و آزادانه به مسائل خود مىپردازند و در پناه حكومت اسلامى چون بقيۀ افراد در اظهار عقيده آزادند. ــ [زنان تودۀ عظيمى از مسلمانان را تشكيل مىدهند، چه نقشى، چه حقى شما براى زن در نظامى اسلامى قائل هستيد؟] ــ هم اكنون زنان مسلمان ايران، در مبارزات سياسى و تظاهرات بر ضد شاه شركت دارند. به من اطلاع دادهاند كه در شهرهاى ايران زنان جلسات سياسى دارند. در نظام اسلامى، زن همان حقوقى را دارد كه مرد دارد، حق تحصيل، حق كار، حق مالكيت، حق رأى دادن، حق رأى گرفتن. در تمام جهاتى كه مرد حق دارد، زن هم حق دارد. لكن در مرد هم مواردى است كه چيزهايى به دليل پيدايش مفاسد بر او حرام است و هم در زن مواردى هست كه به دليل اينكه مفسده مىآفريند حرام است. اسلام خواسته است كه زن و مرد، حيثيت انسانى شان محفوظ باشد. اسلام خواسته است كه زن ملعبۀ دست مرد نباشد. اينكه در خارج منعكس كردهاند كه در اسلام با زنها، با خشونت رفتار مىشود، امر غير صحيحى است و تبليغات باطلى است كه از مغرضين حاصل شده و الاّ مرد و زن هر دويشان در اسلام اختيارات دارند. اگر اختلافاتى هست براى هر دو هست و آن مربوط به طبيعت آنان است. ــ [آيا هيچ يك از دولتهاى عربى به نهضت شما كمك كردهاند، يا خير؟] ــ هيچ كدام تاكنون كمك نكردهاند.
عنوان :
روابط انقلاب با مسلمانان لبنان نقش زنان در حکومت آینده
مرجع :
صحیفه امام (۵) صفحه ۲۰۵
مکان :
پاریس، نوفللوشاتو
تاریخ :
۱۳۵۷-۰۹-۱۶