Picture of the author
Comma
صحیفه
سخنرانى

بسم اللّه‌ الرحمن الرحيم ابعاد معنوى ضيافت‌اللّه‌ قبلاً من بايد از ملت ايران، بعد از اينكه تبريك عيد را عرض مى‌كنم، تشكر كنم كه در صحنه‌ها خصوصاً، در صحنۀ انتخابات خوب حاضر شدند و در عين حالى كه همۀ دستها در اين بود كه اين انتخابات به طور شايسته و آرام عمل نشود، بحمداللّه‌ عمل شد و خداوند عيد مبارك را بر همه مبارك كند. چيزى كه من مى‌خواهم عرض كنم، راجع به يك فقره از اين خطبه‌اى است كه رسول اكرم در ماه رمضان فرموده‌اند. يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمان كرده است، دعوت كرده است شما را به ضيافت، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته اين ضيافت نسبت به اولياء كُمّل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم، يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم ببينيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت. در عين حالى كه همۀ عالم تحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چيز واسع است، لكن باب ضيافت، يك باب ديگر است، دعوت به ضيافت يك مسئلۀ ديگرى است. اين ضيافت، همه‌اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مى‌كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلاً، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه. البته حساب امثال من با كرام الكاتبين است. اما من به شما آقايان و به هر كس كه اين كلمات مى‌رسد و خصوصاً، طبقۀ جوان عرض مى‌كنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوى چشم پوشيديد؟ يا اينكه مثل من هستيد؟ جوانها متوجه باشند كه در جوانى مى‌شود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مى‌شود، اقبالش به دنيا بيشتر مى‌شود. جوانها نزديكترند به ملكوت. پيرها هر چه مى‌گذرد، هر چه بر عمرشان مى‌گذرد، هى اضافه مى‌شود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مى‌كند. شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد. عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مى‌شود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشده‌اند يا اگر وارد شده‌اند استفاده نكرده‌اند. خطاب به همۀ مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللّه‌، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است. اگر ذره‌اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مى‌بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده‌اند، در اين مهمانى وارد نشده‌اند، دعوت خدا را قبول نكرده‌اند. كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است. اينكه مسائل ما حل نمى‌شود، براى اينكه در ضيافت خدا وارد نشده‌ايم. در ماه رمضان اصلاً، وارد نشده‌ايم؛ يك ترك اكل و شربى 1

كرديم، لكن آن كه بايد بشود نشده است. اگر هواهاى نفسانى بگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است، فطرت، فطرت اللّه‌ است، همه هم توجه دارند به او، لكن اين توجه به دنيا كه توجه ثانوى است و اعوجاجى است، اين جلوگيرى مى‌كند از آن مسائلى كه بايد باشد. اگر مى‌بينيد در دنيا جنگ و جدال است و در بين شما هم ـ خداى نخواسته ـ نمونه‌اش هست، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نشديد، ماه رمضان را ادراك نكرديد. اقبال كرده است به شما ماه رمضان: اَقْبَلَ عَليكُمْ شَهْرُ اللّه‌ 2

اما شما او را ردش كرديد، پس زديد. شيطنت براى ايجاد اختلاف در انتخابات در عين حالى كه بايد گفت انتخابات خوبى گذشت، لكن شياطينى مى‌خواستند كه يك تخم نفاق بكارند. در جاهاى ديگر وقتى انتخابات مى‌شود، حزبها و دستهاى خارجى مردم را مى‌كشند طرف خودشان و مردم را بازى مى‌دهند، صحبتهايى مى‌كنند كه همه‌اش براى اغفال مردم است. در انتخابات در عين حالى كه بسيار خوب انجام گرفت، لكن دستهايى مى‌خواست ايجاد اختلاف كند، دو دستگى ايجاد كند و حال آنكه موفق نشدند بحمداللّه‌. بايد شما متوجه باشيد به اين كه دشمنها هميشه دنبال اين هستند كه ما را از داخل بپوسانند و اگر در اين ضيافت وارد شده باشيد دشمنها دستشان كوتاه خواهد شد. وقتى حقيقت اين ضيافت را انسان مى‌بيند، مى‌بيند كه اگر انسان وارد اين ضيافت بشود تمام اختلافات در دنيا حل مى‌شود. شياطين دنبال اين هستند كه ايجاد اختلاف كنند، دو دستگى بگويند هست، لكن بحمداللّه‌ ملت ما و خصوصاً، روحانيت ما اشخاصى هستند كه چهره‌شان نورانى است و در اين ماه مبارك هم در اين ضيافت ان‌شاءاللّه‌ وارد شده‌اند و آثارش هم بعد ظاهر مى‌شود كه همه باهم هستند؛ دو جبهه نيست. لزوم دوستى با وجود اختلاف سليقه البته دو تفكر هست، بايد هم باشد. دو رأى هست، بايد هم باشد. سليقه‌هاى مختلف بايد باشد، لكن سليقه‌هاى مختلف اسباب اين نمى‌شود كه انسان باهم خوب نباشد. من عرض كردم مثل طلبه‌ها كه با هم مباحثه مى‌كنند، آن وقتى كه مباحثه مى‌كردند جار و جنجال جورى بود كه انسان خيال مى‌كرد دشمن هم هستند، وقتى مباحثه تمام مى‌شد مى‌نشستند به دوستى كردن و انس. اگر در يك ملتى اختلاف سليقه نباشد، اين ناقص است. اگر در يك مجلسى اختلاف نباشد، اين مجلس ناقصى است. اختلاف بايد باشد، اختلاف سليقه، اختلاف رأى، مباحثه، جار و جنجال اينها بايد باشد، لكن نتيجه اين نباشد كه ما دو دسته، بشويم دشمن هم. بايد دو دسته باشيم در عين حالى كه اختلاف داريم، دوست هم باشيم. اگر در اين ماه مبارك، در اين ضيافت وارد شديم، بايد بعد از ماه مبارك تا مدتها آثارش باقى باشد. ماه مبارك به منزلۀ يك ساعتى است كه كوكش بكنند و خودكار تا مدتى كه اين كوك است باشد. اين ماه مبارك بايد اين جور باشد كه مردم را تا ماه مبارك ديگر حفظ كند، بعد ماه مبارك ديگر بيايد از سر گرفته بشود و اين براى اين است كه بايد ما در اين ضيافت وارد شده باشيم و من اميدوارم كه وارد شده باشيم و همۀ آقايان با سلامت، صحت و خوشى اين سال را بگذرانند. و من عقيده‌ام است بهترين دعا از براى امثال رئيس جمهورى امريكا و نوكرهاى او مثل صدام، بهترين دعاها اين است كه خدا مرگشان بدهد، اين دعا براى آنهاست. اگر مى‌خواهيد نفرين كنيد بگوييد خدا حفظشان كند؛ براى اينكه هر روزى كه بر امثال اينها مى‌گذرد، جهنمشان بدتر مى‌شود. جهنم مراتبش مثل خود مراتب انسان لا يتناهاست. هر روزى كه بر اهل معصيت بگذرد، جهنمشان بدتر و داغترمى‌شود. پس دعاى براى اينها اگر بخواهيد بكنيد اين است كه خداوند اينها را مرگ بدهد تا اينكه اين جهنم به آن سختى نباشد بر ايشان. و خداوند ان‌شاءاللّه‌، ما را هم بيدار كند، متوجه كند، متوجه كند كه ما چند روزى بيشتر نيستيم، منتها من زودتر و شما هم دنبالش ديگر، بعد از صد سال ديگر از اين بساط خبرى نيست. اينها همه گذراست و از بين مى‌رود، آن چيزى كه باقى مى‌ماند حركات خود انسان است. آن چيزى كه به انسان جهنم را مى‌رساند يا بهشت را مى‌رساند خود انسان است، از خارج نيست. انسان كه مُرد شروع مى‌شود به يك عالم ديگرى كه خود انسان تهيه كرده، از خارج چيزى نمى‌آيد، هر چه هست از خود انسان است. كوشش كنيد كه ان‌شاءاللّه‌، اصلاح بكنيد در اين روز، در اين وقت، در اين سالها خودتان را و خداوند ان‌شاءاللّه‌، به شما و همۀ اهالى اين كشور سلامت عنايت كند و همۀ شما ان‌شاءاللّه‌، در جوار خداى تبارك و تعالى و با دعاى حضرت صاحب ـ سلام‌اللّه‌ عليه و ارواحنا فداه ـ همۀ شما ان‌شاءاللّه‌، موفق و مؤيد و به آرزوهاى صحيحى كه داريد كه آرزوى همه رسيدن به خداست و خودش هم نمى‌داند، همه توجهشان به اوست و خدا پرده‌ها را بردارد تا همه ببينيم او را. والسلام عليكم و رحمة اللّه‌

  1. ـ خوردن و آشاميدن.
  2. ـ ماه رمضان ماه خدا به شما روى كرده.

عنوان :

ابعاد معنوى ضیافت الله‌

مرجع :

صحیفه امام (۲۱) صفحه ۷۰

مکان :

تهران، حسینیه جماران

تاریخ :

۱۳۶۷-۰۲-۲۷

حضار :

خامنه‌اى، سیدعلى (رئیس جمهور) موسوى، میر حسین (نخست‌وزیر) هاشمى رفسنجانى، اکبر (رئیس مجلس شوراى اسلامى) موسوى اردبیلى، سیدعبدالکریم (رئیس دیوانعالى کشور) مهدوى کنى فلسفى، محمد تقى، اقشار مختلف مردم شخصیتهاى کشورى، لشکرى، خبرنگاران داخلى و خارجى