سوال:
3. جلوگيرى از حمل زنان به وسيلۀ داروهاى فعلى و همچنين اسقاط جنين پيش
از ولوج روح چه حكم دارد؟ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، اسقاط جنين ولو قبل ولوج روح باشد حرام است و ديه دارد
و جلوگيرى موقت اگر موجب نقص عضو و قطع نسل نشود اشكال ندارد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۴۳
سوال:
بسمه تعالى
اگر زن كارى انجام دهد مثل اينكه عمل كند يا دوا بخورد كه آبستن نشود جايز
است يا خير و آيا فرقى بين اينكه موقتاً آبستن نشود يا هيچ وقت هست يا خير؟ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، جلوگيرى از حمل اگر مفسده و ضرر نداشته باشد و موجب
نقص عضو نشود، مانع ندارد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۴۳
سوال:
بسمه تعالى
زنى هستم 36 ساله داراى چهار فرزند مدتى است كه به كمردرد و... مبتلا هستم
به طورى كه كار زياد نمىتوانم انجام دهم و مجبورم استراحت كنم و اين برايم
امكان ندارد اطبا گفتهاند بايد عمل كنى كه ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، اگر موجب نقص يا فساد عضو يا عقيم شدن دائم نباشد، مانع
ندارد. «و در هر صورت براى مثل شما مانع ندارد». ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۶
سوال:
بسمه تعالى
اينجانب داراى ده بچه بوده و از نظر كثرت اولاد در زحمت به سر مىبرم و
مىخواهم لولههاى رحم خود را ببندم آيا شرعاً مىشود يا نه؟ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، اگر موجب نازايى دائمى نشود و ضرر به مزاج و عضو نرساند
و شوهر راضى باشد و عمل همراه با ارتكاب محرم شرعى نباشد، اشكال
ندارد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۷
سوال:
بسمه تعالى
با توجه به اينكه گفته شده بستن رحم غالباً بعد از مدتى موجب عقيم شدن زن
مىشود آيا در مواردى كه پزشك تشخيص مىدهد باردارى براى زن ضرر دارد
استفاده از اين روش جايز است يا خير؟ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، عملى كه موجب فساد عضو و نازايى دائمى باشد جايز نيست
و باردارى اگر موجب خطر جانى براى زن باشد مىتواند از راه ديگر از
باردارشدن جلوگيرى نمايد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۷
سوال:
بسمه تعالى
1. استفاده از وسيلۀ پيشگيرى موقّت به نام آى. يو. دى. I.U.D (كه هنوز چگونگى
تأثير آن در زمينۀ جلوگيرى از حاملگى به طور قطع و يقين مشخّص نشده، ولى به
عقيدۀ غالب كارشناسان با توجّه به آخرين مط ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، اگر محرز نيست كه موجب سقط جنين است و موجب عقيم
شدن و فساد عضو نيست مانع ندارد، و چنانچه موجب سقط است جايز
نيست، و در هر صورت بايد مراعات احكام لمس و نظر هم بشود. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۸
سوال:
2. آيا قطع دائم [براى نطفه ]و از بين بردن امكان آبستنى براى هميشه در افراد
سالم مجاز است؟ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، جايز نيست. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۸
سوال:
3. آيا دلايلى مانند مشكلات اقتصادى، اجتماعى، تعدّد اولاد و كهنسالى مجوّزى
براى قطع دائم حاملگى و يا سقط جنين مىباشد؟
4. در مورد مادران بيمارى كه ادامۀ حاملگى آنها با حياتشان مغايرت پيدا مىكند و سنّ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، آنچه ذكر شده مجوّز نيست.
۲. بسمه تعالى، بايد تا آخرين ساعات امكان حفظ حيات مادر منتظر بمانند، چنانچه در آن هنگام
جنين در وضعى باشد كه امكان ادامۀ حياتش نيست سقط او جهت حفظ حيات مادر مان ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۸
سوال:
5. بستن لولههاى رحم منجر به قطع دائم حاملگى مىشود، و امكان آبستنى مجدّد
مستلزم عمل جرّاحى ميكروسكوپيك و دقيقى است كه در مراكز مجهّز امكان پذير
است (و شانس حاملگى مجدّد در بهترين مراكز دنيا در حدود پ ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، در فرض مرقوم جايز نيست.
۲. بسمه تعالى، سقط جايز نيست و فرق نمىكند.
۳. بسمه تعالى، اگر خوف خطر جانى هست با تشخيص دكتر مورد وثوق قبل از ولوج روح مانع
ندارد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۹
سوال:
8. آيا قطع دايم حاملگى در مورد بيمارانى كه حاملگى براى آنان خطر جانى دارد،
و امكان بهبود وضع جسمى و روانى آنان از نظر مساعد شدن براى حاملگى در آينده
هم وجود ندارد (به عبارت ديگر ضرورتهاى پزشكى ايجاب ...
پاسخ :
۱. بسمه تعالى، اگر راهى به غير آن براى جلوگيرى از حاملگى باشد قطع دايم
جايز نيست، و در غير اين صورت با وجود ضرورت كه خوف خطر جانى
است مانع ندارد. ...
استفتائات امام خمینی (۸) (موسوعه امام خمینی-۳۹)
صفحه ۴۳۹